Τι είναι τα δομημένα δεδομένα (structured data);
Τι είναι τα δομημένα δεδομένα (structured data); Πώς τα χρησιμοποιεί η Google στα αποτελέσματα αναζήτησης και πώς μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση της επισκεψιμότητας;
Στο παρόν άρθρο θα σας εισάγουμε στα δομημένα δεδομένα του Schema.org με απλό και κατανοητό τρόπο. Θα αποσαφηνίσουμε το τι είναι τα δομημένα δεδομένα και πώς μπορούν να σας ωφελήσουν.
Δομημένα δεδομένα: Ορισμός
Με την πιο γενική έννοια, τα δομημένα δεδομένα είναι πληροφορίες ( δεδομένα ) που είναι οργανωμένες ( δομημένες ). Οι οργανωμένες πληροφορίες είναι βασικά τα δομημένα δεδομένα.
Ένας κύριος σκοπός των δομημένων δεδομένων είναι η επικοινωνία συγκεκριμένων πληροφοριών σχετικά με μια ιστοσελίδα, ώστε να είναι επιλέξιμη για εμφάνιση ως ‘πλούσιο αποτέλεσμα’ (rich result) στα αποτελέσματα αναζήτησης του Google.
Έννοια των δομημένων δεδομένων «Marking Up»
Όταν ασχολείστε με δομημένα δεδομένα, θα ακούσετε φράσεις όπως ” σήμανση δομημένων δεδομένων “.
” Σήμανση ” δομημένων δεδομένων σημαίνει δημιουργία κώδικα δομημένων δεδομένων.
Σήμανση σημαίνει μια υπολογιστική γλώσσα. H HTML είναι μια γλώσσα σήμανσης.
H HTML οργανώνει το περιεχόμενο της ιστοσελίδας που βλέπει ένας επισκέπτης ιστότοπου και τον κώδικα που βοηθά το πρόγραμμα περιήγησης να εμφανίζει αυτήν την ιστοσελίδα (κώδικας που δεν βλέπει ο επισκέπτης του ιστότοπου).
Η HTML περιέχει επίσης ενημερωτικό περιεχόμενο που προορίζεται για μηχανές αναζήτησης. Αυτό το περιεχόμενο ονομάζεται Meta Data.
Τα δομημένα δεδομένα είναι μια γλώσσα σήμανσης (Markup Language)
Όπως και η HTML, τα δομημένα δεδομένα μεταδίδουν περιεχόμενο (δεδομένα) με οργανωμένο τρόπο, ώστε οι μηχανές αναζήτησης να μπορούν να εμφανίζουν το περιεχόμενο με ελκυστικό τρόπο.
Παρόμοιο με το στοιχείο μετα-περιγραφής (meta description) σε HTML, τα δομημένα δεδομένα είναι επίσης μια μορφή μεταδεδομένων .
Τα μεταδεδομένα είναι πληροφορίες που δεν βλέπουν άμεσα οι επισκέπτες του ιστότοπου. Τα δομημένα δεδομένα διευκολύνουν τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν τις εικόνες και το περιεχόμενο, και να εμφανιστεί με ακρίβεια αυτό το περιεχόμενο στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Παραδείγματα του είδους των δεδομένων που οργανώνονται από δομημένα δεδομένα είναι το όνομα ενός προϊόντος, το περιεχόμενο μιας κριτικής, ενός σχολίου, οι βαθμολογίες και οι εικόνες.
Με δομημένα δεδομένα, οι μηχανές αναζήτησης δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούν αλγόριθμους για να γνωρίζουν ότι ‘αυτό’ είναι εικόνα προϊόντος. Τα δομημένα δεδομένα τους λένε ότι είναι μια εικόνα προϊόντος.
Schema.org και structured data
Ο επίσημος ιστότοπος για δομημένα δεδομένα είναι το Schema.org. Το Schema.org είναι ο οργανισμός που δημιουργεί τους κανόνες που χρησιμοποιούνται για την οργάνωση πληροφοριών που περιέχονται σε ιστότοπους.
Υπάρχουν δύο ομάδες στο Schema.org που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη του πρωτοκόλλου δομημένων δεδομένων, το Steering Group και η ευρύτερη ομάδα της κοινότητας.
Η ευρύτερη ομάδα της κοινότητας κάνει το κύριο έργο της συζήτησης, της πρότασης, της δημιουργίας και της ενημέρωσης structured data. Το Steering Group, μια μικρότερη ομάδα, διαχειρίζεται ολόκληρη τη διαδικασία.
Η σχέση της Google με τα δομημένα δεδομένα
Η Google δημοσιεύει σελίδες προγραμματιστών, σελίδες υποστήριξης, που αφορούν τα structured data. Αυτές οι σελίδες εστιάζονται στην περιγραφή των δομημένων δεδομένων που πρέπει να χρησιμοποιούν οι εκδότες, προκειμένου να πληρούν τις προϋποθέσεις για πλούσια αποτελέσματα στις σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google (γνωστές και ως SERPs).
Η Google δεν ορίζει τι είναι structured data. Η Google καθορίζει ποιά δομημένα δεδομένα χρησιμοποιεί για να δείχνει διαφορετικά είδη αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Structured data is a way to organize information about a web page and to communicate it within that organized structure.
Πώς χρησιμοποιεί η Google structured data;
Οι ιστότοποι που χρησιμοποιούν δομημένα δεδομένα είναι κατάλληλοι για τη λήψη αποτελεσμάτων αναζήτησης με αξιολογήσεις, εικόνες και να βρίσκεται στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε περισσότερη κίνηση.
Η χρήση δομημένων δεδομένων είναι αναγκαιότητα, δεν είναι προαιρετική. Εάν δεν το κάνετε, οι ανταγωνιστές σας θα το κάνουν.
Γιατί οι ιστότοποι πρέπει να χρησιμοποιούν δομημένα δεδομένα;
Οι ιστότοποι που πληρούν τις προϋποθέσεις για πλούσια αποτελέσματα (rich results) θα επωφεληθούν από αύξηση της επισκεψιμότητας εφόσον η Google επιλέξει να χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες.
Βέβαια, δεν είναι εγγυημένο ότι η χρήση δομημένων δεδομένων θα έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζεστε στην κορυφή των SERPs.
Αλλά η χρήση δομημένων δεδομένων εγγυάται και καθιστά την ιστοσελίδα σας κατάλληλη υποψήφια.
Τα structured data θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για το SEO;
Ο John Mueller της Google αναφερόμενος πρόσφατα στα οφέλη από τη χρήση δομημένων δεδομένων -που υπερβαίνει τις προτάσεις- της σελίδας προγραμματιστών Google απάντησε:
...μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, να ωφελήσει έναν ιστότοπο για SEO
Θα θέλατε να προσθέσετε ‘δομημένα δεδομένα’ (structured data) στην ιστοσελίδα σας?
Τότε, το μόνο που πρέπει να κάνετε εσείς είναι να
επικοινωνήσετε μαζί μας! Όλα τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνουμε εμείς!