Συνήθεις μύθοι του SEO: Πως να τους αναγνωρίζετε
Τι είναι οι μύθοι του SEO και γιατί είναι επικίνδυνοι; Φωτίζουμε μερικά κοινά και σας βοηθάμε να κατανοήσετε την αλήθεια πίσω από το μύθο.
Υπάρχουν πολλές συμβουλές για το SEO στο διαδίκτυο.
Μερικές από αυτές είναι πολύ χρήσιμες, μερικές από αυτές θα σας παρασύρουν σε λάθη εάν τις ενστερνιστείτε.
Η δυσκολία είναι στο να γνωρίζουμε ποιο είναι τι.
Μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιορίσετε ποιες συμβουλές είναι ακριβείς και βασισμένες στην πραγματικότητα, και τι απλώς επαναπροσαρμόζεται από εσφαλμένα άρθρα ή κακώς κατανοητές δηλώσεις Google και ανήκει στη κατηγορία – μύθοι του SEO.
Οι μύθοι του SEO αφθονούν.
Θα ακούσετε τα πιο παράξενα …!
- Κάποιος θα σας πει πώς υποφέρει από ποινή διπλού περιεχομένου.
- Άλλος θα σας πει ότι τιμωρήθηκε επειδή δεν διατήρησε τους τίτλους της σελίδας του σε 60 χαρακτήρες.
Μερικές φορές οι μύθοι είναι προφανώς ψεύτικοι. Άλλες φορές μπορεί να είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν.
Μύθοι του SEO: Τι είναι;
Πριν από την απομάκρυνση ορισμένων κοινών μύθων SEO πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι μορφές παίρνουν.
Untested Wisdom
Οι μύθοι στο SEO τείνουν να λαμβάνουν τη μορφή σοφίας που δεν έχει δοκιμαστεί.
Ως αποτέλεσμα, κάτι που ενδέχεται να μην έχει κανένα αντίκτυπο στην προσέλκυση της κατάλληλης οργανικής επισκεψιμότητας σε έναν ιστότοπο, αντιμετωπίζεται σαν να είνα ζωτικής σημασίας.
Πεπαλαιωμένες πρακτικές
Οι μύθοι μπορούν να προκύψουν απλώς και μόνο επειδή αυτό που παλαιότερα ήταν αποτελεσματικό, στο να βοηθάει τους ιστότοπους να ταξινομούνται ψηλά, δεν είναι πλέον αποτελεσματικό. Παρόλα αυτά κάποιοι εξακολουθούν να το συνιστούν.
Ίσως κάτι -κάποτε- να λειτουργούσε πολύ καλά στην οργανική κατάταξη.
Με την πάροδο του χρόνου οι αλγόριθμοι αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν.
Απλά, αυτό που κάποτε ήταν καλή συμβουλή είναι πλέον άτοπο/άκαιρο/ξεπερασμένο/ανενεργό.
Η Google παρανοήθηκε
Πολλές φορές η αρχή ενός μύθου είναι η ίδια η Google.
Δυστυχώς, μια ελαφρώς σκοτεινή, ή μια λίγο δυσνόητη συμβουλή από έναν εκπρόσωπο της Google παρεξηγείται και ξεφεύγει στην ερμηνεία της.
Πότε κάτι φαίνεται να είναι μύθος αλλά δεν είναι
Μερικές φορές μια τεχνική SEO μπορεί να δηλωθεί ως μύθος από κάποιους, επειδή δεν είχαν την επιτυχία που ευελπιστούσαν από τη εφαρμογή αυτής της πρακτικής στη δική τους ιστοσελίδα.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε ιστότοπος έχει τη δική του ιδιαιτερότητα, περιεχόμενο, στόχους, ανταγωνιστές, την τεχνολογία που την τροφοδοτεί και άλλους παράγοντες που τον κάνουν μοναδικό.
Η γενική εφαρμογή κανόνων/τεχνικών σε κάθε ιστότοπο και η αναμονή να έχουν το ίδιο αποτέλεσμα είναι αφελής.
Κάποιος μπορεί να μην είχε επιτυχία με μια τεχνική όταν το δοκίμασε στον πολύ ανταγωνιστικό του κλάδο.
Αιτία και συσχέτιση που συγχέεται
Μερικές φορές προκύπτουν μύθοι SEO λόγω της ακατάλληλης σύνδεσης μεταξύ μιας δραστηριότητας που πραγματοποιήθηκε και της αύξησης της απόδοσης οργανικής αναζήτησης.
Εάν ένας διαχειριστής SEO έχει δει όφελος από κάτι που έκανε τότε είναι φυσικό να συμβουλεύσει και άλλους να δοκιμάσουν το ίδιο.
Δυστυχώς, δεν είμαστε πάντα καλοί στο διαχωρισμό της αιτιότητας και του συσχετισμού.
Ακριβώς επειδή η κατάταξη ή η αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων αυξήθηκε περίπου την ίδια στιγμή που εφαρμόσατε μια νέα τακτική δεν σημαίνει ότι αυτή η πρακτική προκάλεσε την αύξηση.
Θα μπορούσαν να υπάρχουν και άλλοι παράγοντες στο παιχνίδι.
Σύντομα ένας μύθος SEO προκύπτει από έναν διαχειριστή SEO που θέλει να μοιραστεί αυτό που πιστεύει -λανθασμένα- ότι είναι το golden ticket.
Μύθοι του SEO: Αποκατάσταση
Θα αποφύγετε πονοκεφάλους, χαμένα έσοδα και χρόνο εάν μάθετε να εντοπίζετε μύθους SEO και να ενεργείτε ανάλογα.
Δοκιμή
Το κλειδί για να μην πέσετε για μύθους SEO είναι να βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να δοκιμάσετε τις συμβουλές/πρακτικές όποτε είναι δυνατόν.
Εάν σας έχει δοθεί η συμβουλή ότι η δομή των τίτλων της σελίδας σας με κάποιον τρόπο θα βοηθήσει τις σελίδες σας να κατατάσσονται καλύτερα για τις επιλεγμένες λέξεις-κλειδιά τους, τότε δοκιμάστε πρώτα με μία ή δύο σελίδες.
Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να μετρήσετε αν η αλλαγή σε πολλές σελίδες θα αξίζει τον χρόνο προτού δεσμευτείτε να το κάνετε.
Google Just Testing (?)
Μερικές φορές θα υπάρξει μεγάλη αναταραχή στην κοινότητα SEO λόγω της αλλαγής στον τρόπο με τον οποίο η Google εμφανίζει τα αποτελέσματα αναζήτησης.
Μόλις εντοπιστεί μια μεγάλη αλλαγή από ένα ή δύο SEO, οι συμβουλές για το πώς να βελτιστοποιηθούν αρχίζουν να εξαπλώνονται.
Για παράδειγμα: Θυμάστε τα favicons στα αποτελέσματα αναζήτησης;
Η αναστάτωση που προκάλεσε στη βιομηχανία SEO (και τους χρήστες της Google γενικά) ήταν τεράστια.
Ξαφνικά δημοσιεύθηκαν άρθρα σχετικά με τη σημασία των favicons στα αποτέλεσματα αναζήτησης.
Το εάν πραγματικά τα favicons επηρέαζαν την αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων δεν είχε μελετηθεί εκτενώς.
Έτσι, η Google το άλλαξε ξανά.
Πριν πιστέψετε τις συμβουλές SEO που διαδίδονται στο Twitter ως αποτέλεσμα μιας αλλαγής από την Google, περιμένετε να δείτε αν πρόκειται να έχει -καταρχήν- διάρκεια.
Κοινοί μύθοι SEO
Τώρα λοιπόν γνωρίζουμε τι προκαλεί και διαιωνίζει τους μύθους SEO, ας ανακαλύψουμε την αλήθεια πίσω από μερικούς – τους πιο κοινούς.
1Το Google Sandbox
Είναι πεποίθηση που υποστηρίζουν ορισμένοι SEO ότι η Google θα καταστέλλει αυτόματα νέους ιστότοπους στα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης για ένα χρονικό διάστημα προτού μπορέσουν να ταξινομηθούν πιο ελεύθερα.
Είναι κάτι που πολλοί SEO θα υποστηρίξουν αλλά απλά δεν ισχύει.
2Διπλή ποινή περιεχομένου
Αυτός είναι ένας μύθος που ακούω πολύ. Η ιδέα είναι ότι εάν έχετε περιεχόμενο στον ιστότοπό σας που είναι διπλότυπο αλλού στον Ιστό, η Google θα σας τιμωρήσει για αυτό.
Το κλειδί για την κατανόηση του τι συμβαίνει εδώ είναι να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ μιας αλγοριθμικής καταστολής και μιας χειροκίνητης ενέργειας.
Μια μη αυτόματη ενέργεια, η κατάσταση που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση ιστοσελίδων από το ευρετήριο της Google, θα πραγματοποιηθεί από έναν άνθρωπο στη Google.
Ο κάτοχος του ιστότοπου θα ειδοποιηθεί μέσω του Google Search Console.
Μια αλγοριθμική καταστολή συμβαίνει όταν η σελίδα σας δεν μπορεί να ταξινομηθεί καλά, επειδή πιάστηκε από ένα φίλτρο από έναν αλγόριθμο.
Ουσιαστικά, αν έχετε αντίγραφο που έχει ληφθεί από άλλη ιστοσελίδα μπορεί να σημαίνει ότι δεν μπορείτε να ξεπεράσετε αυτήν την άλλη σελίδα.
Οι μηχανές αναζήτησης ενδέχεται να καθορίσουν ότι ο αρχικός κεντρικός υπολογιστής του αντιγράφου είναι πιο σχετικός με το ερώτημα αναζήτησης από το δικό σας.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένα όφελος από την καταστολή των δύο στα αποτελέσματα αναζήτησης, η δική σας καταστέλλεται. Αυτό δεν είναι ποινή, αυτός είναι ο αλγόριθμος που κάνει τη δουλειά του.
Είναι κάτι που πολλοί SEO θα υποστηρίξουν αλλά απλά δεν ισχύει.
3Η ηλικία του domain είναι ένας παράγοντας κατάταξης
Αυτός ο ισχυρισμός βρίσκεται καθισμένος σταθερά στο στρατόπεδο «συγκεχυμένης αιτιότητας και συσχέτισης».
Επειδή ένας ιστότοπος υπάρχει εδώ και πολύ καιρό και έχει καλή κατάταξη, η ηλικία πρέπει να αποτελεί παράγοντα κατάταξης.
Η Google έχει ξεφορτωθεί τον ίδιο τον μύθο πολλές φορές.
Στην πραγματικότητα, μόλις τον Ιούλιο του 2019, ο αναλυτής του Google Webmaster Trends John Mueller απάντησε σε ένα tweet που υποδηλώνει ότι η ηλικία του τομέα ήταν ένα από τα “200 σήματα κατάταξης” λέγοντας “Όχι, η ηλικία του τομέα δεν βοηθά τίποτα”
Η αλήθεια πίσω από αυτόν τον μύθο είναι ότι ένας παλαιότερος ιστότοπος είχε περισσότερο χρόνο να δημιουργήσει πράγματα θετικά ως προς το ranking.
Για παράδειγμα, ένας ιστότοπος που είναι ζωντανός και ενεργός για 10 χρόνια μπορεί κάλλιστα να έχει αποκτήσει μεγάλο όγκο σχετικών συνδέσμων προς τις βασικές του σελίδες.
Ένας ιστότοπος που λειτουργεί για λιγότερο από 6 μήνες είναι απίθανο να μπορέσει να ανταγωνιστεί με αυτόν χωρίς ένα εύλογο χρονικό διάστημα και την ανάλογη SEO προσπάθεια/εργασία.
4Το περιεχόμενο με καρτέλες επηρεάζει την κατάταξη
Αυτή η ιδέα είναι μια ιδέα που έχει τις ρίζες της πίσω πολύ.
Η προϋπόθεση είναι ότι η Google δεν θα αποδώσει τόση αξία στο περιεχόμενο που βρίσκεται πίσω από μια καρτέλα (tab) ή ακορντεόν (accordion).
Για παράδειγμα, κείμενο που δεν είναι ορατό κατά την πρώτη φόρτωση μιας σελίδας.
Η Google ξεπέρασε πάλι αυτόν τον μύθο μόλις από τις 31 Μαρτίου 2020, αλλά υπήρξε μια αμφισβητούμενη ιδέα μεταξύ πολλών SEO’s ετών.
Τον Σεπτέμβριο του 2018, ο Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst στο Google, απάντησε σε ένα νήμα tweet σχετικά με τη χρήση καρτελών για την προβολή περιεχομένου.
Η απάντησή του:
“AFAIK, nothing’s changed here, Bill: we index the content, its weight is fully considered for ranking, but it might not get bolded in the snippets. It’s another, more technical question how that content is surfaced by the site. Indexing does have limitations.”
Εάν το περιεχόμενο είναι ορατό σε HTML δεν υπάρχει λόγος να υποθέσουμε ότι υποτιμάται μόνο και μόνο επειδή δεν είναι εμφανές στον χρήστη κατά την πρώτη φόρτωση της σελίδας.
Αυτό δεν αποτελεί παράδειγμα cloaking και η Google μπορεί εύκολα να ‘συλλάβει’ το περιεχόμενο.
Εφόσον δεν υπάρχει τίποτα άλλο που εμποδίζει την προβολή του κειμένου από την Google, θα πρέπει να σταθμίζεται το ίδιο με το αντίγραφο που δεν υπάρχει στις καρτέλες (tabs).
5Η Google χρησιμοποιεί δεδομένα του Google Analytics στην οργανική κατάταξη
Αυτός είναι ένας κοινός φόβος μεταξύ των ιδιοκτητών επιχειρήσεων.
Μελετούν τις αναφορές τους στο Google Analytics.
Πιστεύουν ότι το μέσο ποσοστό εγκατάλειψης σε ολόκληρο τον ιστότοπο είναι πολύ υψηλό ή ο χρόνος τους στη σελίδα είναι πολύ χαμηλός.
Έτσι ανησυχούν ότι η Google θα αντιληφθεί τον ιστότοπό της ως χαμηλής ποιότητας (quality factor) εξαιτίας αυτού.
Φοβούνται ότι δεν θα κατατάσσονται καλά λόγω αυτού.
Ο μύθος είναι ότι η Google χρησιμοποιεί τα δεδομένα στο λογαριασμό σας στο Google Analytics ως μέρος του αλγορίθμου κατάταξης.
Είναι ένας μύθος που υπάρχει εδώ και πολύ καιρό.
Η Google, Gary Illyes, απέρριψε και πάλι αυτήν την ιδέα απλά:
“We don’t use *anything* from Google analytics `{`sic`}` in the “algo”.”
Εάν το σκεφτούμε αυτό λογικά, η χρήση δεδομένων του Google Analytics ως παράγοντα κατάταξης θα ήταν πολύ δύσκολο για την Google.
Για παράδειγμα, με απλή χρήση φίλτρων θα μπορούαμε να χειριστούμε τα δεδομένα ώστε να φαίνεται ότι η τοποθεσία (website) μας είχε απόδοση με τρόπο αναληθές.
Ποια είναι όμως η καλή απόδοση;
Ο υψηλός “χρόνος στη σελίδα” μπορεί να είναι καλός για κάποιο μεγάλο -σε μέγεθος ανάγνωσης- περιεχόμενο.
Ο χαμηλός “χρόνος στη σελίδα” θα μπορούσε να είναι κατανοητός για μικρότερου μεγέθους περιεχόμενο.
Επίσης, κάποιοι μπορεί να αποκλείουν όλα τα γνωστά bots και άλλα όχι.
Κάποιοι μπορεί να χρησιμοποιούν προσαρμοσμένες ιδιότητες και ομαδοποιήσεις καναλιών και άλλοι δεν έχουν διαμορφώσει τίποτα.
Η αξιοπιστία αυτών των δεδομένων θα ήταν εξαιρετικά περίπλοκη.
Συμπέρασμα
Μερικοί μύθοι έχουν τις ρίζες τους στη λογική και άλλοι δεν έχουν κανένα απολύτως λογικό νόημα.
Τώρα ξέρετε τι να κάνετε όταν ακούτε μια ιδέα SEO που δεν μπορείτε να πείτε με βεβαιότητα αν είναι αλήθεια ή μύθος, … αλλά μπορείτε με τη κατάλληλη μεθοδολογία να την τεστάρετε και να οδηγηθείτε στα δικά σας συμπεράσματα.